Hoe je op de juiste manier oorlog voert in je liefdesrelatie

Soms doet je partner dingen waar je alles behalve blij mee bent. Dit kun je natuurlijk een keertje handelen, maar het wordt moeilijker als dit steeds vaker het geval is. Hoe moet je hier dan mee omgaan? Geen enkele man is natuurlijk perfect, maar je kunt op het punt komen dat je voor je gevoel alleen nog maar strijd hebt met je man. Alles wat hij doet wekt irritatie bij je op. Vooral wanneer je man dingen doet die niet door de beugel kunnen is het moeilijk om liefde voor hem te blijven voelen: hij bedriegt je, vernedert je, verwaarloost je, is lomp, toont geen genegenheid, verkwist jullie geld, werkt teveel, werkt te weinig, neemt zijn verantwoordelijkheid niet in het zorgen voor zijn gezin.. Van binnen voel je je boos, gefrustreerd, verdrietig en bitter richting hem. Soms lijkt het alsof je elke keer weer hetzelfde pad bewandelt en er nooit eens wat verandert in jullie relatie. Misschien denk je er zelfs over na om hem te verlaten. Is scheiden dan de enige oplossing? Nee!

“Een weg uit de strijd in je relatie”

De film War Room komt met een beter alternatief. Deze film biedt een inspirerende kijk op het ervaren van strijd in de relatie met je partner. Sterker nog, het laat je zien dat er een weg uit is, en dat verandering echt mogelijk is! De film gaat over een jong getrouwd stel met één dochter. Vader Tony jaagt naar eer, status en succes in zijn werk. Moeder Elizabeth werkt als makelaar en bekommert zich daarnaast om hun dochter. Ze doet zich heel sterk voor, maar van binnen heeft ze teleurstelling en bitterheid opgebouwd richting haar man, die thuis alles behalve gezellig is. Hun dochter Danielle voelt zich niet gelukkig thuis, omdat haar ouders altijd ruzie hebben met elkaar. Haar vader ziet haar niet staan en ook haar moeder heeft door alle zorgen en spanningen te weinig tijd voor haar. Tony en Elizabeth zijn hard geworden naar elkaar. Ze hebben muren rondom hun hart gebouwd, en het lijkt erop dat geen van beiden van plan is om deze muren af te breken. Tony overweegt zelfs om vreemd te gaan met een vrouw die hij ontmoet via zijn werk en Elizabeth komt erachter dat hij een afspraakje met haar heeft. Maar op een dag ontmoet Elizabeth een oudere vrouw genaamd Clara, voor wie ze haar huis moet verkopen. Deze vrouw leert Elizabeth dat er maar één oplossing is om haar huwelijk te redden en haar gezin bij elkaar te houden: ze moet gaan bidden!

“Bidden werkt niet, als we niet echt bidden”

Veel mensen bidden niet, omdat ze niet geloven dat het werkt. Daar kunnen talloze redenen voor zijn. Misschien geloof je niet in het bestaan van God. Misschien wil je niet in het bestaan van God geloven, omdat Hij volgens jou niets doet aan alle ellende in de wereld. Het kan ook zijn dat je wel in God gelooft, maar het moeilijk vindt om te geloven dat hij jouw situatie zou kunnen veranderen. Maar nu komt de moraal van het verhaal: het bidden werkt niet, omdat we niet echt bidden! Als we echt zouden bidden, zouden we er achter komen dat het wel degelijk werkt. Gods antwoord op onze gebeden is niet altijd wat we zelf voor ogen hadden, maar het brengt ons altijd het béste antwoord!

“Vijf goede redenen om te bidden”

Er zijn een aantal goede redenen om te bidden:

  1. Het is een veilige uitlaatklep voor al je gevoelens, zonder dat je er iemand anders mee kwetst.
  2. Het stelt je in de gelegenheid anders naar je situatie te kijken en ook naar je eigen handelen in je relatie met iemand anders.
  3. Het biedt je de kans om Degene die jou gemaakt heeft te leren kennen.
  4. Het geeft je de mogelijkheid om te ervaren dat God een positieve verandering in de meest onmogelijke situaties kan brengen.
  5. Het zal je leren wat ware liefde is en dat er maar Eén is die ons kan leren om werkelijk lief te hebben!

“Hoe je effectief kunt bidden”

De film War Room geeft een hele rij tips die je helpen om effectief te bidden:

  1. Creëer een strategie. Om een strijd te winnen, moet je de juiste strategie en de juiste hulpbronnen gebruiken (vraag dit maar eens aan mensen die in een oorlog hebben gevochten). In het geval van gebed betekent dit: weet waar je voor gaat bidden en waarom. Schrijf op wat verandering behoeft en schakel vervolgens de hulplijn naar boven in. Bepaal ook waar en wanneer je gaat bidden. Als je niet weet waar je moet beginnen, geef ik je straks nog wat hulpmiddeltjes.
  2. Weet wie je echte vijand is. Elizabeth leert haar strijd te vechten in gebed, in plaats van tegen haar man. Je moet vechten in gebed en de echte vijand uit je huis jagen met het Woord van God. De Bijbel leert ons dat God liefde is, maar dat er ook een vijand is die je wil afleiden van het kennen van je Schepper. Hij is gekomen om te stelen, te doden en te vernietigen (Johannes 10 vers 10). Hij probeert bijvoorbeeld óók om je huwelijk of relatie te vernietigen! Maar de Bijbel zegt in dezelfde tekst ook dat Jezus gekomen is om je leven en overvloed te geven. Hij wil voor je zorgen, samen met jou je vijand verslaan en het zaadje van liefde steeds groter laten worden in je leven.
  3. Vergeef. De Bijbel zegt dat niemand rechtvaardig is, omdat we allemaal gezondigd hebben. We doen allemaal verkeerde dingen, niemand kan zeggen dat hij volledig zonder zonde is. Niemand van ons verdient genade, maar we willen allemaal Gods genade. Jezus stierf aan het kruis en gaf zo Zijn leven om ons vergeving te schenken wanneer we die willen ontvangen. Maar God kan ons niet vergeven als wij anderen niet vergeven. Hij wil ons wél helpen om anderen te vergeven. Als we oprecht bidden, recht voor Hem leren staan en recht voor andere mensen, dan kan God geweldige dingen doen. Dus vergeef in gebed hen die jou iets hebben aangedaan, óók je partner. En als je zelf iets op te biechten hebt, doe het!
  4. Vertrouw op God. Als je overwinning wilt in de relatie met je man (of op welk gebied in je leven dan ook), dan moet je je overgeven aan God en Zijn plan van liefde. Vertrouw op Hem terwijl je Hem al je zorgen vertelt. Dank God dat Hij je kan helpen! En kies dan om te geloven wanneer Hij zegt dat Hij je helpt en voor je zorgt.
  5. Bid voor je man, je kinderen en voor anderen. Bid nu voor het hart van je man en van je kinderen, en voor ieder ander die de God je in gedachten brengt. Het zal een wereld van verschil gaan maken in je relaties met al deze mensen!
  6. Neem je tijd. Overhaast het niet. Zoals het tijd kost om een mens te leren kennen, zo kost het tijd om te leren luisteren naar Gods stem!

“Starten met bidden”

Als je niet weet hoe je moet beginnen met bidden, dan wil ik je graag wat op gang helpen. Mijn beste tip is: wees gewoon eerlijk naar God! Doe je niet anders of beleefder voor dan je je voelt. Hij kan dat wel handelen en Hij zal daar zeker op reageren, als jij bereid bent net zo’n eerlijke reactie van Hem terug te verwachten. Een stukje uit het gebed van Elizabeth: God, ik heb U nodig. Ik heb niet gebeden zoals ik zou moeten. Ik heb U niet gevolgd zoals ik zou moeten. Ik weet eigenlijk niet eens hoe ik Uw stem moet verstaan. Maar ik heb U nu nodig! Ik ben zó boos geweest op Tony. Ik ben nog steeds boos! Maar ik wil niet dat mijn huwelijk eindigt. Ik wil het niet verliezen. Heer, vergeef me. Ik ben niet zijn rechter, dat bent U. Neem mijn hart en deze boosheid.

Zorg dat je op een plek bidt waar je alleen kunt zijn: “Maar jij, wanneer je bidt, ga in je binnenkamer, sluit je deur en bid tot je Vader, Die in het verborgene is; en je Vader, Die in het verborgene ziet, zal je in het openbaar belonen” (Mattheüs 6 vers 6).

Laat je gedachten en hart gevuld worden met liefde. Bid dat zowel jij als je man leren om werkelijk lief te hebben: “De liefde is geduldig, zij is vriendelijk, de liefde is niet jaloers, de liefde pronkt niet, zij doet niet gewichtig, zij handelt niet ongepast, zij zoekt niet haar eigen belang, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad, zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid, maar verheugt zich over de waarheid, zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen” (1 Korinthiërs 13 vers 4 t/m 7, Herziene Statenvertaling).

Vertel God waar je hulp en bescherming bij nodig hebt, en bedenk dan: “Maar de Heer (God) is trouw, Hij zal je bevestigen en je behoeden voor kwaad” (2 Thessalonicenzen 3 vers 3, naar de King James Vertaling).

Wees bereid het op Gods manier te gaan doen en weet wie je echte vijand is, dat is niet je man: “Onderwerp je aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van je wegvluchten. Nader tot God en Hij zal tot jou naderen” (Jakobus 4 vers 7 en 8, naar de Herziene Statenvertaling). Een stukje uit het gebed van Elizabeth: Ik weet niet waar je bent duivel, maar ik weet dat je me kunt horen. Je hebt met mijn gedachten gespeeld en je zin lang genoeg gehad. Niet meer! Het is over voor jou! Jezus is de Heer van dit huis. En dat betekent dat er voor jou hier geen plek meer is. Dus neem je leugens, je gemene spelletjes en je beschuldigingen met je mee en verdwijn in Jezus naam! Je kunt mijn huwelijk niet hebben, mijn dochter niet, en zéker mijn man niet! Dit huis staat onder nieuw management en dat betekent dat jij eruit bent! Jij bent eruit! En nog iets: ik ben er zó zat ervan dat jij mijn vreugde steelt. Maar dat verandert ook! Het komt niet van mijn vrienden, mijn werk of mijn man. Mijn vreugde vind ik in Jezus en voor als je het vergeten bent: Hij heeft je al verslagen! Dus ga terug naar de hel en laat mijn familie met rust!

En tot slot, laat de strijd verder aan God over: “De HEERE zal voor je strijden, en jíj moet stil zijn” (Exodus 14 vers 14, naar de Herziene Statenvertaling).

Ik wens je een goede gebedstijd toe. Als je de behoefte hebt dat iemand met je mee bidt, of als je vragen hebt, laat het me dan weten!

Liefs, Lianne

Extraatjes:

    1. Als je de film War Room wilt bekijken, kun je deze hier kopen:
    2. Stormie Omartian heeft een goed boek geschreven waarmee je kunt leren om te bidden voor je man/partner. Het staat vol met voorbeeldgebeden en teksten uit de bijbel die je op weg kunnen helpen. Het boek is hier te koop:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *