Vijf tips om meer zin te krijgen in je huishouden!

Het bouwen van een fijn huis voor mijn gezin is voor mij altijd mijn moeilijkste aandachtsgebied geweest. Als je ons huis in de eerste jaren van ons huwelijk had gezien, had je geweten wat ik bedoel. Overal was het chaos. Er lag rommel en stof, vrijwel niets had een vaste plek en de vertrekken vertoonden weinig sfeer, gezelligheid en samenhang. Mijn man en ik moesten vaak op zoek naar allerlei spullen (en telkens weer naar dezelfde spullen). Dit zorgde voor geïrriteerdheid naar elkaar en ik was nooit echt gelukkig in mijn eigen woning. Ik heb er echt moeite voor moeten doen om grip te krijgen op mijn huishouden. En ik kan je vertellen, ik had géén zin om eraan te beginnen! Als je pas begint wanneer je daar zin in hebt, dan kunnen de meeste mensen lang wachten op een prettig leefbaar huis. Toch helpt het wel om enige motivatie te krijgen. Maar hoe krijg je die nou? Ik zal in deze blog met je delen welke tips mij persoonlijk motivatie gaven om van mijn huis een aangenamere plek te maken.

“Tip 1: Bid ervoor”

De Bijbel zegt dat een sterke vrouw ‘toezicht houdt op de gang van haar huishouding’ en dat zij ‘het brood van de luiheid niet eet’ (Spreuken 31 vers 27). Iets verderop staat: “Geef haar van de vrucht van haar handen en laten haar werken haar prijzen in de poorten” (Spreuken 31 vers 31). Dit betekent simpelweg dat je:

  • de taak hebt om toezicht te houden op je huis;
  • weerstand biedt tegen luiheid;
  • oogst wat je zaait: als je je inspant om je huis fijner te maken, zul je daar de geweldige vruchten van plukken!

Toen ik me er voor het eerst van bewust werd dat het mijn verantwoordelijkheid is om van ons huis een fijne plek te maken, begon ik heel anders tegen huishoudelijk werk aan te kijken. Ik ben ervan overtuigd dat mijn houding grotendeels veranderd is, doordat ik voor dit aspect in mijn leven ben gaan bidden. Ik heb God gevraagd me te helpen om gemotiveerder te worden. Hij bracht al snel de juiste boeken, blogs en YouTube kanalen op mijn pad die me werkelijk verder hielpen en motivatie gaven om mijn huishouden anders te gaan aanpakken.

“Tip 2: Creëer een routine”

Hoewel het creëren van routine in je leven erg saai kan klinken, kan dit je een heleboel plezier opleveren. En zodra je dat hebt ondervonden, krijg je motivatie om het vol te houden! Ik heb mezelf in de loop van de jaren twee routines aangeleerd die een wereld van verschil maken in hoe je huis eruit ziet, zélfs als je er maar weinig tijd aan besteedt. In het begin kost het je moeite, maar zodra het echt routine geworden is, denk je er amper meer over na en bespaar je veel tijd!

  1. Huishoudelijke ochtend-, middag- en avondroutine: Bedenk welke huishoudelijke klusjes je eigenlijk elke dag zou moeten doen om het huis voor jullie aangenamer te laten zijn. Denk aan: afwas aan kant, bed opmaken, vloer voor het oog schoon, doekje over toilet en wastafel, klein opruimrondje, voorbereiden van de volgende dag (planning en eten). Bepaal op welk dagdeel je deze activiteiten het beste kunt uitvoeren. Bepaal vervolgens hoeveel tijd je kunt/wilt besteden aan deze klusjes. Maak het niet te groot! Ik probeer hier zowel ’s ochtends als ’s avonds maximaal 20 minuutjes aan te besteden (en dan delegeer ik ook nog wat aan mijn man). Je kunt veel doen in die tijd. ’s Middags zorg ik alleen maar dat de afwas aan kant is. Je moet ontdekken wat voor jou en je gezin het beste werkt. Er zijn talloze professional organizers die handige printables hebben ontwikkeld om je een eindje op weg te helpen.
  2. Basis schoonmaakroutine voor de week: Bepaal welke basis schoonmaakklussen je minimaal in een week zou moeten doen en creëer daar vaste momenten voor. Besteed hier maximaal 1,5 tot 2 uur per week aan. Dit kun je verspreiden over meerdere dagen (bijvoorbeeld elke dag een kwartiertje) of 1 a 2 keer per week een (paar) uurtje(s). Ook hiervoor zijn handige printables te vinden. Zelf houd ik het bij: vloeren zuigen en dweilen, badkamer (toilet, wastafel, douche) en keuken (gootsteen, kookplaat, koelkast, oven, aanrecht) globaal reinigen, alle oppervlakten in de hele woning op ooghoogte droog en nat afnemen, prullenbakken verschonen. Ik doe liever elke dag iets (ook omdat er een peuter om mij heen hobbelt). Ik heb ook een paar shortcuts die ik toepas. Ik maak bijvoorbeeld bijna alles met slechts één doekje en één allesreinigerspray schoon (behalve toilet), simpelweg omdat ik anders niet aan schoonmaken begin.

Hoe meer je een schoonmaakroutine hebt, hoe meer je gemotiveerd raakt om ook grotere schoonmaakklussen aan te pakken en hoe minder vuil alles wordt!

“Tip 3: Doe kleine projectjes”

Als je kampt met veel rommel en vuil in je huis, dan zul je een inhaalslag moeten maken om je huis weer op orde te krijgen. Ik weet er alles van! Mij hielp het vooral om klein te beginnen. Ik maakte eerst een lijst van alle dingen waar ik in huis tegenaan liep. Vervolgens creëerde ik voor mezelf kleine taakjes, opgedeeld in drie lijstjes van 5, 10 of 15 minuten-klusjes. In het begin was mijn lijst met kleine klusjes erg lang. Ik plande een uur in om zoveel mogelijk van mijn 5-minuten klusjes af te werken. Daarna was de lijst al een stuk kleiner! Van de 15-minutenklusjes plande ik vervolgens dagelijks één in. De andere lijstjes pakte ik erbij als ik even een momentje niets te doen had (ook dit probeerde ik elke dag te doen). Vaak zette ik een timer om mezelf een schop onder de kont te geven. In het begin kost het je moeite, maar al gauw hoef je de lijstjes niet eens meer erbij te pakken (of niet eens meer te maken). Ik kwam erachter dat veel klusjes maar 1 tot 5 minuutjes werk kosten. Het gaf me een steeds voldaner gevoel als ik kleine klusjes geklaard had, wat me aanspoorde om nóg een klusje te doen.

“Tip 4: Creëer een vaste plek voor al je spullen”

In het kader van al die kleine projectjes is het slim om eens na te denken over welke plekken in jullie huis de meeste ergernis geven. Vaak gaat het om een rommelige hoop spullen die op deze zogenoemde ‘magneetplekken’ blijft slingeren. Spullen die geen eigen, vaste en makkelijk te bereiken plek hebben. Je doet er verstandig aan om dit soort ergernissen in je huis als eerste aan te pakken bij je 15-minuten projectjes, waarvan je er élke dag één gaat uitvoeren. Denk aan: plek voor je telefoon, oplader, zonnebril en sleutels, rondslingerende was, lampen en batterijen, enkele sokken, rondslingerende post, bergen speelgoed.. In dit kader is het ook belangrijk om na te denken op welke plek je deze spullen het meeste gebruikt en wat voor jou de beste manier is om iets weg te bergen (achter deurtjes of juist zichtbaar). Ook hier zijn talloze tips voor te vinden op internet!

“Tip 5: Leer slimmer werken”

Realiseer je dat managementvaardigheid te leren valt! Hier valt ook onder dat je leert om je tijd steeds slimmer en efficiënter te benutten, waardoor je op de lange termijn meer tijd overhoudt voor dingen die je écht leuk vindt terwijl je huis schoon en opgeruimd is. Het is echt fun om te gaan voelen dat je slimmer wordt in het runnen van je huishouden! Een paar ideeën:

  1. Ga op zoek naar slimme tips: Lees een goed boek, volg een inspirerende blogger of YouTuber (het moet vooral iemand zijn die jóu weet te motiveren, dit is voor iedereen verschillend).
  2. Mijn persoonlijke motivators:
    • Het boek “Aan de slag met de huishoudcoach” van Els Jacobs. Inmiddels heet het boek “Het no nonsense opruimboek”. Dit was mijn eerste boek over huishoudmanagement waar ik erg veel aan heb gehad! Je kunt het boek hier kopen: 
    • Het engelstalige YouTube kanaal Clutterbug van Cassandra Aarssen uit Canada gaf mij veel inzicht over verschillende organisatiestijlen en heeft me helpen ontdekken welke stijl het beste bij mij past. Daarnaast heb ik verschillende van haar boeken in mijn boekenkast staan. Met veel humor en handige tips over shortcuts en behapbare klusjes heeft vooral déze professional organizer mij goed verder weten te helpen! Haar (engelstalige) boeken kun je hier kopen: Boeken van Cassandra Aarssen
    • Toen ik me begon te verdiepen in minimaliseren stuitte ik op het boek “Op Orde! Minimaliseren in het gezin” van Greta van den Berg. Ook hier stonden nog handige tips waar ik tot op de dag van vandaag gebruik van maak. Je kunt het boek hier kopen:

“Goed is goed genoeg”

Tenslotte wil ik je nog meegeven: maak het niet te moeilijk, goed is goed genoeg! Het runnen van mijn huishouden is voor mij een stuk leuker geworden. We voelen ons véél prettiger in ons huis, maar ik zal nooit een Pinterest-waardig huisje creëren, simpelweg omdat dat niet bij mij past. Voor mij moet het huis vooral functioneel in gebruik zijn en moet ik onze spullen kunnen vinden. Ook vind ik het belangrijk dat het in de basis schoon is. Maar of alles er nou spik en span uitziet, dat kan zowel mij als mijn man niet zoveel schelen. Zin heb ik nog steeds niet altijd. Maar als het uit de hand loopt, dan pak ik bovenstaande tips er weer bij en dan heb ik de boel zo weer op orde.

Liefs, Lianne

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *