Vijf teksten die je helpen om richting te vinden

Vanochtend maak ik een wandeling in de bergen van Portugal, vlakbij ons huis. Manlief speelt met de kleine meid en zo kan ik er even een uurtje tussenuit. De frisse lucht en warme lentezon brengen direct een glimlach op mijn gezicht. Het uitzicht is werkelijk adembenemend. Onze hond rent voor mij uit zijn vriendinnetje tegemoet, die ons al staat op te wachten. De hond van de buren heeft inmiddels vaak wel in de smiezen wanneer één van ons aan de wandel gaat en ze vindt het heerlijk om dan mee te gaan. Ik dank mijn Maker, de God van hemel en aarde, dat ik een uur de tijd heb om met Hem te praten en te wandelen! 

De mooiste mensen

Terwijl ik zo door de bergen loop, denk ik terug aan een tekst uit de Bijbel die we vanochtend als gezin lazen: “Wie zal klimmen op de berg van Jehovah (God), en wie zal staan op Zijn heilige plaats? Hij die rein van handen, en zuiver van hart is…”(Psalm 24 vers 3-4). Ik denk erover na wat dit betekent: reine handen en een zuiver hart. Het zegt in feite dat je volledig schoon bent en dat er geen lelijkheid in je hart is. Denk je eens in: als alle mensen in de wereld reine handen en een zuiver hart hadden, zou de wereld er dan niet een stuk beter aan toe zijn? We zouden de mooiste mensen zijn! In een dergelijk mens is geen plaats voor lelijkheid, bedrog, ongeduld, hatelijke opmerkingen, geruzie of geroddel. Ik vraag me af wat de staat van mijn eigen hart is op dit moment en hoe ik de afgelopen week heb gefunctioneerd in mijn gezin en naar de mensen om me heen. Ik bespreek het met mijn Maker en praat ook over alles wat mijn hart op dit moment bezig houdt. Ik vraag Hem om mij te helpen om reine handen en een zuiver hart te hebben. Ik dank Hem voor het wonder van Zijn zoon Yeshua (Jezus in het Nederlands), die voor alles wat ik verkeerd heb gedaan de schuld op zich heeft genomen, zodat ik vrij met God kan spreken en Hem zelfs Vader mag noemen!

Als een kip zonder kop

Dit Bijbelgedeelte is voor mij één van die teksten die me laat zien dat ik richting nodig heb in mijn leven om er een waardevolle betekenis aan te kunnen geven. Ik heb ook richting nodig om te weten hoe ik goed voor mijn gezin kan zorgen en hoe ik mijn kinderen opvoed tot prettige, gelukkige en liefdevolle mensen die de wereld een stukje mooier maken. Daarvoor moet ik eerst zelf zo iemand zijn. Ik moet óók weten waar ik mijn normen en waarden op baseer en waarom ik doe wat ik doe. Zonder richting loop je rond als een kip zonder kop en dan moet je maar hopen dat er uiteindelijk wat goeds van terecht komt. Het Bijbelgedeelte laat me verder zien waar ik die richting kan vinden, of beter gezegd, bij wie: bij God, Hij die de oorsprong is van alles wat bestaat en die alles gemaakt heeft. Hij die liefde is en mij wil vervullen met Zijn liefde, zodat ik weer nieuwe energie opdoe. 

Elke keer wanneer ik Hem in stilte zoek, dan antwoordt Hij mij en geeft Hij me weer vrede in mijn hart. Ik krijg dan weer zicht op hoe ik verder moet en wat daarvoor nodig is. Ik krijg inzichten over mijn eigen functioneren, over hoe ik het beste aan mijn gezin kan geven, hoe ik met moeilijke situaties (of relaties) moet omgaan en wat ik voor een ander kan doen. De lijst van inzichten is eindeloos als je Hem blijft zoeken. En terwijl ik Hem zoek, lees ik in de Bijbel. Hier vind ik liefde, inspiratie, goede richtlijnen en een heleboel praktische tips die me steeds weer verder helpen. 

Je vindt als je zoekt

Ik weet niet hoe vertrouwd jij wel of niet bent met het zoeken naar Degene die jou gemaakt heeft. Ik weet niet of je wilt weten waar je waarheid kunt vinden. Maar wat ik wel weet, is dat als je Hem zoekt, je Hem ook zult vinden. Hij zal zichzelf aan je bekend maken. In de Bijbel staan prachtige teksten die je laten zien dat Hij zichzelf wil laten vinden. Ik zet er vijf voor je op een rijtje. Denk er eens een poosje over na deze week. Vraag je niet af wat een ander ervan zal denken, maar hou het gewoon tussen jou en je Schepper. Hij zal je beslist antwoord geven als je Hem met een oprecht hart zoekt. Hij wil je ook in al je vragen en moeilijkheden helpen. Hij belooft ons niet dat we geen moeilijkheden op ons pad krijgen, maar wel dat Hij erbij zal zijn als je Hem om hulp vraagt. 

“Nader tot God, en Hij zal tot jou naderen.” (Jakobus 4 vers 8 naar de Statenvertaling) 

“Bid, en je zal gegeven worden; zoek, en je zult vinden; klop, en er zal voor je opengedaan worden.” (Mattheüs 7 vers 7 naar de Herziene Statenvertaling)

“Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat je nodig hebt en dank Hem in al je gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, je hart en gedachten bewaren in Christus Jezus.” (Filippenzen 4 vers 6, naar de Statenvertaling)

“Vertrouw op Jehovah (God) met je hele hart, en steun niet op je eigen inzicht. Ken Hem in al je wegen, dan zal Hij je paden leiden.” (Spreuken 3 vers 5-6, naar de King James Vertaling)

“En als iemand van jullie in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.” (Jakobus 1 vers 5, naar de Herziene Statenvertaling)

Ik bid voor jou: dat je de tijd zult nemen om Hem te zoeken, dat je iets van Hem zult merken en dat je het verlangen krijgt om er nog meer naar te zoeken!

Liefs, Lianne

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *