Een fitte en energieke vrouw worden begint bij goed eten!

Om als vrouw en moeder goed te functioneren in je gezin (en daarbuiten), helpt het erg als je mentaal en fysiek fit bent om je taak te volbrengen. We weten allemaal wel welke dingen daarvoor noodzakelijk zijn: voldoende slaap en ontspanning, frisse lucht, gezonde voeding, voldoende beweging, veel water drinken… Als je midden in de hectiek van je gezinsleven zit, kan het heel moeilijk zijn om verkeerde gewoontes daarin aan te passen. Je kunt dan de neiging krijgen om van alles tegelijk te willen veranderen, wat meestal niet lukt. Toen ik alles tegelijk probeerde aan te pakken, werd ik niet snel fitter. Bovendien frustreerde het me. Ik at graag véél chocolade, had een hekel aan sporten, vergat genoeg te drinken en kon me ’s avonds niet goed overgeven aan de slaap (er stond nog teveel op mijn to-do lijstje). Alles tegelijk willen veranderen bleek onmogelijk. Ik wil het daarom vandaag hebben over het aspect waar ik zelf uiteindelijk als eerste op ben gaan focussen: voeding.

“Het negatieve effect van verkeerde voeding”

In het verleden worstelde ik vaak met depressieve gevoelens en met ondefinieerbare maagpijnen als gevolg van stress. Ook was ik snel moe. Om mijn moeheid niet te voelen, at ik veel suikers voor een boost energie. Dit hielp even, maar op andere momenten was ik niet vooruit te branden. Het gevolg was dat ik er weer bij ging zitten en overladen werd door depressieve gevoelens. Ik voelde me vaak ook alsof ik met een hoofd vol watten rondliep. Het was een negatieve spiraal waar ik in zat. Hoewel psychische hulp, schrijven en van me afpraten mij goed verder hebben geholpen, heb ik pas echt verschil gemerkt toen ik mijn voedingspatroon anderhalf jaar geleden ben gaan aanpassen. We begonnen hiermee vanwege de gezondheid van mijn man en lieten ons begeleiden door een gezondheidscentrum in Portugal, waar we ook een aantal weken te gast zijn geweest. Ik heb sinds onze begeleiding daar veel geleerd over de effecten van voeding op je mentale en fysieke toestand. En ik ben écht een ander mens geworden!

“Hoe mijn voedingsschema er nu uitziet”

Wij hebben ons voedingspatroon echt heel drastisch aangepast. Er komt bij ons vrijwel geen ongezond voedsel meer ons lichaam binnen. Hierbij een overzicht van hoe mijn dagelijkse eetschema eruit ziet:

Ik eet drie keer per dag en neem GÉÉN TUSSENDOORTJES. Dit viel me in het begin heel zwaar, maar inmiddels bevalt het me erg goed! Door je eetmomenten te beperken tot drie maaltijden per dag, gun je je maag en darmen de kans om het volledige verteringsproces te doorgaan. Dit voorkomt dat je lichaam aan de vertering van nieuwe voedselinname begint terwijl het oude proces nog niet is afgerond. Hoe meer eetmomenten, hoe harder je lichaam moet werken! Ik dacht in het begin dat het voor mij beter was om vaker kleine beetjes te eten. Nu weet en voel ik dat dit absoluut niet het geval is.

Mijn uitgebreide ONTBIJT ziet er als volgt uit:

  • Vetten: 2 eetlepels lijnzaad en 1 eetlepel chiazaad, daarnaast een kleine hoeveelheid noten (bijv: 1 el cashewnoten, óf 4 walnoten, óf 12 amandelen, óf 12 hazelnoten).
  • Proteïnen: schaaltje Griekse yoghurt.
  • Fruit: een banaan (door de yoghurt, samen met de zaden), een fruitsmoothie van bananen en ander fruit of groen blad (de smoothie neem ik een tijdje voorafgaand aan het ontbijt), eventueel nog meer fruit als ik nog trek heb.
  • Granen: zelfgebakken speltbrood (ik lust het graag zonder broodbeleg, maar soms voeg ik banaan, appelcompote, honing of huisgemaakte jam toe). Soms eet ik crackers met honing in plaats van brood, of neem ik een schaaltje havermoutpap.
  • Soms neem ik als aanvulling gedroogde vruchten, zoals rozijnen, vijgen of dadels.

Mijn uitgebreide LUNCH ziet er als volgt uit:

  • Vetten: een kleine avocado óf een kleine hoeveelheid noten (bijv: 2 el cashewnoten, óf 5 walnoten, óf 15 amandelen, óf 15 hazelnoten). Daarnaast voeg ik 1 el olijfolie toe aan mijn salade.
  • Ik start met een grote rauwkostsalade (hier kan van álles in zitten, ik probeer de salades steeds anders te maken: sla, andijvie, wortelloof, bieten (inclusief blad), kruiden, radijssoorten, paprika, tomaat, selderij, wortels, uien, bloemkool, broccoli, pompoen… je kunt het zo gek niet bedenken en het hangt af van wat er in het seizoen groeit.
  • Granen: volkoren granen zoals rijst of gierst, óf aardappels (hoeveelheid naar behoefte).
  • Proteïnen: een flinke portie bonen of (kikker)erwten en maximaal 2x per week eieren i.p.v. bonen/erwten. Je kunt natuurlijk ook gaan voor vlees of andere vleesvervangers, maar wij kiezen voor de goedkoopste varianten. Vlees vermijden wij vooral omdat het hier nauwelijks biologisch verkrijgbaar is en dat ook veel duurder zou zijn.
  • Overige groenten: bij de granen eet ik gekookte groenten of nog meer rauwe groenten (ik schep dan nog een keer salade op).
  • Eén keer per week gun ik mezelf een lekker toetje. Bijvoorbeeld een taartje, cakeje, gedroogde vruchten, vanillepudding o.i.d. (enkel volkoren granen en voor zoetmakers gebruik ik bananen, dadels en/of honing).

Mijn DINER is de lichtste maaltijd en bestaat uit:

  • Groenten: meestal eet ik ’s avonds een gepureerde groentesoep van gekookte groenten. Voor de basis gebruik ik vrijwel altijd zoete aardappel en wortels, voor het overige varieert het.
  • Granen: zelfgebakken speltbrood of een paar crackers.
  • Soms vervang ik de groentesoep door rauwkost of door fruit.

“Het positieve effect van mijn eetpatroon”

Ik voel me geweldig met dit eetpatroon! In het begin vond ik het erg moeilijk, maar gaandeweg ging het beter. Ik heb enorm moeten afkicken van chocolade, taartjes, brownies en koekjes. Inmiddels verlang ik er bijna nooit meer naar. Ik kan inmiddels merken dat mijn lichaam niet goed reageert op ongezonde suikers en vetten en door die ervaring wil ik deze dingen niet meer eten. Als je dit regelmatig ongezonde vetten en suikers eet, dan herken je de alarmsignalen die je lichaam afgeeft niet meer. En op een dag verbaas je je dat je ziek bent, of depressief, of lusteloos. Onderschat de impact van voeding niet!

Toen ik me na de aanpassing van onze voeding fitter begon te voelen, kreeg ik als vanzelf ruimte om me te focussen op het beter drinken, het inademen van voldoende frisse lucht, goed bewegen.. waardoor ik me uiteraard nog fitter ging voelen. Nog een bijkomend voordeel: ik ging beter slapen! Ik worstel nu niet meer met depressiviteit of stemmingswisselingen. Ik ben een energiekere en blijere vrouw en moeder!

“Méér weten?”

Ik kan natuurlijk een heleboel zeggen over het hoe en waarom van dit eetpatroon, maar dat voert te ver in dit blog. Stuur me gerust een bericht als je er meer over wilt weten! Ik kan je ook een verslag toesturen van hoe het aanpassen van ons eetpatroon ertoe heeft geleidt dat mijn man kon stoppen met het gebruik van insuline en medicatie voor zijn type 2 diabetes.

Liefs, Lianne

Extraatjes:

Een boek waar ik veel baat bij heb gehad is het boek “Gezond leven, gezond geloven” van Stormie Omartian. Hoewel ik mijn eetpatroon inmiddels nog verder heb aangepast en dus niet alles exact doe zoals zij het beschrijft, biedt het een hele eenvoudige en goede start om gezonder te gaan eten. Het boek is hier te koop.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

2 reacties op “Een fitte en energieke vrouw worden begint bij goed eten!”

  1. Lieve Lianne.
    Dit doet mij zo denken aan de tijd dat ik ook zo gezond at onder begeleiding van een therapeut in Wolvega. Ik voelde me er geweldig bij. Mensen in mijn omgeving gaven op een gegeven moment aan dat ik te veel afviel. Femmie kijk uit je mist straks……. Maar ik ging door met het gezonde eten het gaf mee een enorme boost.
    Ik vertelde in geuren en kleuren aan iedereen hoe fijn dit voelde. Alleen, ik kon nergens meer eten, moest altijd mijn eigen spulletjes mee nemen want anders werd ik ziek van alle kleine dingetjes die niet onder het Hoofdstuk gezond stonden. Erg om het mee te nemen? Nee hoor.
    We hadden 25 jaar geleden een feest in de bibliotheek waar ik werkte en we hadden een 24 uurs opening om het te vieren. Er werden opnames gemaakt en toen ik die bekeek schrok ik van mij zelf. Geen grammetje vet meer op mijn lijf. Ik realiseerde mij daardoor dat ik niets geen reserves had in mijn lijf als er iets onverwachts gebeurde.
    Een reserve hebben is heel belangrijk en als ik naar je foto’s kijk zie ik dat je die kant ook opgaat.
    Heel langzaam bouwde ik een manier van eten op die er voor zorgde dat ik minder risico’s liep en dat bevalt mij prima.
    Lieverd, pas goed op jezelf eet gezond en leer van mijn les.
    Warme knuffel uit Steenwijk. Knuf Femmie

    1. Lieve Femmie,

      Dank je wel voor je oprechte bericht en waarschuwingen! Je hebt me er al eens over verteld toen we nog in Nederland woonden, en toen heb ik je opmerkingen ook al ter harte genomen. Het is onszelf ook opgevallen hoor, dat we erg waren afgevallen en daarover zijn we hier een tijdje geleden in gesprek gegaan. Het bleek dat we niet genoeg vetten aten, dit hadden wij niet helemaal goed begrepen. Die zijn nu opgenomen in het schema dat ik heb aangegeven in mijn blog. Het is voor ons dus nog even aankijken of we nu weer wat gaan aankomen en zo niet dan blijven we erover in gesprek. Maar hier is in reactie op onze zorg over het gewicht ook gezegd dat in het reguliere circuit de maatstaven over wat een gezond gewicht is en waar je reserves in zitten wel anders zijn dan hoe zij er tegenaan kijken.

      De omgeving waarin wij verkeren is een hele andere dan in Nederland, waar de verleidingen rondom eten overal aanwezig zijn. In de Portugeze steden heb je dat uiteraard ook, maar wij wonen op het platteland en zijn omgeven door mensen die allemaal hebben gekozen voor een volledige gezonde levensstijl. Doordat we allemaal vergelijkbaar eten hoeven we nooit ons eigen eten mee te nemen. Vrijwel al deze mensen zijn ook heel slank van postuur, maar het zijn de sterkste, gezondste en meest hardwerkende mensen die ik ken. Ik zie vrouwen van in de zestig rondlopen met een energie en fitheid die ik nog niet eerder heb meegemaakt en ze kunnen meer werk verzetten dan ik! En dit is niet even, dit doen ze al meer dan 15 jaar. De meeste mensen werken hard op het land, hebben een pezig lichaam ontwikkeld en zijn nauwelijks ziek.

      Wat gewicht betreft is het zo dat ik geloof dat ons afvallen niet alleen maar met de aanpassing van ons eten te maken heeft. In het verleden at ik vaak, veel en ongezond en was ik net zo dun als dat ik nu ben (een familielid zei toen eens tegen mijn moeder dat we moesten uitkijken dat ik geen anorexia had, wat in mijn geval absoluut niet aan de orde was). Ik was toen dus net zo dun, alleen minder fit en ik voelde me snel depressief. Reden waarom ik erg dun was, was vermoedelijk een hoge mate van stress die ik ervaarde. Ook mijn man was vroeger net zo dun als nu, terwijl hij heel veel at en dan vooral heel ongezond. Ook hij stond in die tijd onder hoge stress. We leefden allebei op adrenaline. Er komt meer bij kijken dan alleen voeding. Je kunt heel gezond eten, maar als je te weinig slaapt, altijd binnen zit, onder grote stress staat… Dan kun je ook teveel afvallen of ziek worden. Het moet allemaal in balans zijn. Ik wilde in mijn blog alleen maar zeggen dat ik gewoon ergens begonnen ben, omdat het anders altijd te overweldigend en onbereikbaar bleef. Voeding was voor mij het meest voor de hand liggend.

      Toen we later meer in de ontspanning kwamen, begonnen we allebei aan te komen. Maar na mijn bevalling ruim 3 jaar geleden ben ik veel afgevallen als gevolg van de borstvoeding (ik geef overigens nog steeds borstvoeding). Ook zaten wij toen in een emotioneel stressvolle tijd waarin we wederom op adrenaline kwamen te leven. Pas 1,5 jaar later is de voeding aangepast en toen kwam er ook nog een intensieve periode van emigratie bij. Het opbouwen van een nieuw leven is hard werken. Toen zijn we weliswaar nog meer afgevallen, maar ik bedoel te zeggen dat er meer bij kwam kijken dan alleen voeding. Al deze verschillende factoren hebben meegespeeld in onze gewichtsafname, daarvan ben ik overtuigd.

      Zoals gezegd was ons gewicht voor ons al een aandachtspunt, maar er is zoveel meer juist positief veranderd! Behalve het feit dat ik geen last meer heb van hevige stemmingswisselingen, ben ik eigenlijk niet meer ziek, terwijl ik voorheen regelmatig grieperig of verkouden was. Ditzelfde geldt voor mijn man, plus dat hij zijn insuline en medicatie kan laten staan voor de diabetes! Zodra hij teveel van het eetpatroon afwijkt, stijgt zijn glucosegehalte. Voor hem is ons voedingspatroon dus van zeer wezenlijk belang en blijft het letten op de juiste balans. Ook onze dochter is nauwelijks ziek geweest in haar leven en ze is nooit verkouden meer sinds we onze voeding hebben aangepast. De mensen om ons heen die vergelijkbaar eten zijn zijn ook weinig tot niet ziek in tegenstelling tot hun ervaringen vroeger. De vrouw die het gezondheidscentrum leidt waar we door worden begeleid was in haar jeugd ernstig ziek en heeft door aanpassing van haar voeding haar volledige gezondheid teruggekregen. Ze heeft er haar levenswerk van gemaakt om een expert te worden in voeding en gezondheid.

      Mijn conclusie is: natuurlijk moet je blijven opletten en zijn reserves belangrijk. Maar halen we die reserves alleen uit vetten? Nee, voeding en andere factoren moeten in balans zijn. Misschien hebben we de afgelopen periode wel meer op onze reserves geleefd, maar die periode gaat ook weer voorbij als er een periode van settelen aanbreekt. We eten overigens flinke maaltijden en hongeren onszelf niet uit. We voelen ons voldaan met wat we eten. Ik weet dat je eerder zei dat ik niet te drastisch zou moeten afwijken omdat je anders ziek wordt van al het andere dat iemand je aanbiedt. Maar ik ben het hier niet mee eens. Alleen omdat anderen ervoor kiezen om ongezonde dingen te eten, wil niet zeggen dat ik dat ook nog moet kunnen blijven eten. Ik zie dat je lichaam signalen afgeeft dat er dingen in je lichaam terecht komen die niet goed voor je zijn, en waar je dus vanaf moet blijven. Dat zou iedereen moeten doen. We zijn ver afgeraakt van wat de natuur ons te bieden heeft. Als je vaak en veel ongezond eet, raak je het zicht op die signalen kwijt. Waarom zou ik nog eten in mijn lichaam stoppen wat niet goed voor een mens is en waar je lichaam nee tegen zegt?

      Onze ervaring na 1,5 jaar anders eten is dat Rob zonder insuline en medicatie door het leven kan en dat ik blijer en energieker door het leven kan. Dat gaan we niet terugdraaien, maar we bouwen met deze kennis verder aan optimaliteit. Het is geen adrenaline waar ik op ben gaan leven, het is gewoon goede voeding. Ik vroeg me af: toen jij jezelf zag op foto’s dat je erg was afgevallen, voelde je je toen ook minder energiek? Of was het puur het schrikken van je gewicht waardoor je het eten weer wat aanpaste? Ik denk dat als je teveel doorslaat en écht geen reserves meer zou hebben, je lichaam ook weer signalen af gaat geven die je serieus moet nemen. maar zolang dat niet zo is..

      Soms heb ik het gevoel dat ik geen reserves meer heb omdat ik me erg moe voel. Maar extra bijslapen en de tijd nemen om bepaalde emoties te verwerken geven me dan weer energie. Het komt ook wel eens voor dat je lichaam bepaalde voedingsstoffen extra nodig heeft in een intensieve periode of bij bepaald weer. Zo heb je soms meer behoefte aan zout, of aan suikers of juist meer aan rauwkost.. ook die signalen pakken we op en doen we dan wat mee. Je voelt je dan gelijk weer fitter. Je hoeft jezelf niet uit te hongeren en je kan best eens wat meer suikers of vetten gebruiken. Maar dat zijn dan geen ongezonde suikers of vetten, maar de natuurlijke varianten.

      Ik hoop je hiermee nog wat meer verduidelijking te hebben gegeven. Nogmaals dank voor het meedenken! Je opmerkingen zijn wellicht ook een goede aanvulling voor mensen die de blog lezen. Fanatisme kan altijd leiden tot extremen die je niet wilt veroorzaken. Wellicht had ik dat wat meer moeten benadrukken in mijn blog en had ik ook moeten aangeven dat mensen voor zichzelf moeten blijven nadenken en zeker wanneer ze onder medische begeleiding staan niet alle adviezen uit de wind moeten slaan. Wij hebben bij mijn man de voeding destijds ook in nauw overleg met de diabetes verpleegkundige aangepast.

      Het is een lang antwoord geworden, maar ik vond het dan ook belangrijk om er even goed op te reageren. Lieve Femmie, dikke knuffel en veel liefs voor jou!

      Lianne

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *